Door de innovaties in de installatiebranche, krijg je automatisch te maken met de veranderende rol van de monteur. Je kunt niet meer op het niveau blijven van vroeger en alleen maar de installatie zelf naar behoren uitvoeren. Er wordt immers steeds meer geprefabriceerd aangeleverd, dus hoewel installeren nog steeds een vak apart is, vraagt het niet meer om het van te voren uittekenen van de gehele installatie en het installeren van elk los onderdeel. De technologische ontwikkelingen vragen een flexibele houding van jou als installateur en van elke werkgever in de installatiewereld.
Tijdig bijscholen van installatietechnisch personeel
Wil je zelf of wil je je medewerkers voorbereiden op deze veranderingen in de branche? Denk dan ook eens aan een maatwerktraject, waarbij de behoeften van de werkgever en werknemers als uitgangspunt genomen worden. Op deze manier leer je over de laatste trends en ontwikkelingen en krijg je nieuwe vaardigheden aangeleerd die je helpen om je monteursvak beter te kunnen uitoefenen. Je leert altijd beter door te begrijpen waarom een bepaalde verschuiving plaats vindt. Dus een stukje geschiedenis uitleggen hoort erbij. Daarna snap je de noodzaak van het blijven werken aan je ontwikkeling.
Cruciaal: het ontwikkelen van persoonlijke vaardigheden
In de vaardigheden van installateur ben je competent genoeg. Maar hoe zit het met jouw communicatieve vaardigheden of je inlevingsvermogen? Steeds vaker win of verlies je de klant, doordat de beleving van jouw dienstverlening een grotere rol speelt dan vroeger. En deze beleving wordt bepaald door een aantal competenties, zoals luisteren, het probleem analyseren en goed kunnen doorvragen. En dit geldt niet alleen voor de installateur, maar voor alle afdelingen waar klantcontact een rol speelt. Heb je een telefonische klantenservice? Dan telt de toon en behulpzaamheid ook. En hoe ben je eigenlijk bereikbaar? Ook via andere digitale media? Genoeg stof tot nadenken om je toekomst zeker te stellen.