Wanneer je een incassobureau inschakelt betekent dat maar één ding, je krijgt nog steeds je uitstaande factuur niet betaald. Maar hoe is dat zover gekomen en wat moet je doen bij het inschakelen van een incassobureau?
Je hebt een probleem, je krijgt nog steeds die ene factuur niet betaald van een klant. Je stuur een herinnering en uiteindelijk een aanmaning. Als de rekening dan nog steeds niet wordt betaald dan kan je overgaan tot het inschakelen van een incassodienst.
In elke herinnering of aanmaning dat volgt na de originele factuur is het verstandig op te nemen wat de toekomstige acties zijn als de rekening niet (op tijd) betaald wordt. Hiermee is de klant duidelijk op de hoogte van wat er gebeurt na het niet betalen van de rekening. Een aanmaning is dan ook de laatste betalingsherinnering waarin je de volgende onderdelen in opneemt:
- bericht dat dit de laatste herinnering is
- geeft een laatste periode om terug te betalen
- bij geen reactie wordt een incassodienst ingeschakeld
Starten van incassoprocedure
Een incassoprocedure is de tussenkomst van een incassobureau dat uit naam van jouw bedrijf de rekening gaat vereffenen. Hierbij moet de incassodienst zich aan de regels houden en doen zij eigenlijk precies hetzelfde maar dankzij de ervaring hierin kunnen zij meer bereiken.
Voordat je een incassobureau in de arm neemt is het goed om eerst te zoeken naar een goede incasso agent. Hierbij is het belangrijk te achterhalen wat de ervaringen zijn van klanten van incassobureaus, of deze betrouwbaar is en of deze volgens de regels werkt. Een vergunning bestaat niet in de incassowereld maar wel de Nederlandse Vereniging van Gecertificeerde Incasso Ondernemingen.
Bij het inschakelen van een incassodienst komen er ook kosten bij kijken. Je wilt duidelijk weten waar jouw kosten gaan liggen en voor welke zaken je wel en niet hoeft te betalen. Je betaald geen behandelkosten en incassoprovisie over geïncasseerde bedragen. Het is ook verstandig om te ondervinden of een incassobureau zelf financieel gezond is om duidelijk te maken dat zij geen onnodige extra kosten in rekening brengen.
Juridisch
Mocht de incassoprocedure geen resultaat bieden dan pas kan je overgaan tot het juridisch traject. Hierbij wordt de klant voor de rechter gedaagd en moet aangeven waar die de rekening niet betaald. Op basis hiervan kan de rechter beslissen tot overgang naar een beslaglegging wanneer de klant nog steeds niet wilt betalen.