Wanneer we spreken over een kantoor kunnen we verschillende zaken bedoelen. Het kan gaan over een heel bedrijf tot een werkkamer in een huis. Maar over het algemeen bedoelen de meeste mensen met kantoor een plek waar een bepaalde dienstverlening aan klanten wordt geleverd.
En om die dienstverlening uit te voeren dient deze plek uitgerust te zijn met zakelijk kantoor meubilair. Van een bureaustoel, bureautafel tot schrijfwaar. Maar er bestaan geen regels voor het soort zakelijk kantoor meubilair waar je je werkplek mee moet inrichten.
Ergonomie, veiligheid en gezondheid
Ook al bestaan er geen specifieke regels hoe je kantoor eruit dient te zien, toch moet zakelijk kantoor meubilair aan richtlijnen en wetten ten aanzien van veiligheid en gezondheid voldoen. Het gebruik van zakelijk kantoor meubilair mag geen gezondheidsrisico’s opbrengen voor jezelf en de andere gebruikers ervan. Een belangrijk onderdeel hierbij is ergonomie.
In de arbeidssituatie betekent dit dat producten zoals zakelijk kantoor meubilair ontworpen dienen te zijn zodat er een goede werksfeer en een goede productie mee gerealiseerd kan worden. Verder dient een kantoor ook veilig te zijn.
Dit betekent dat deze hygiënisch, goed gelucht kan worden en dat je niet naast gevaarlijke producten en machines zit. Goede meubels vindt je bij Gusj
Aankleding van een kantoor
Het feit dat zakelijk kantoor meubilair aan allerlei eisen dient te voldoen ten aanzien van veiligheid, ergonomie en gezondheid betekent niet dat je hierdoor alleen maar bepaalde soorten meubels kunt gebruiken.
Integendeel: je kunt een werkplek zo inrichten dat het op een huiskamer lijkt of je kunt veel met open ruimtes en planten werken wanneer je voldoende plek hebt. En het meubilair dat je plaatst, kun je een persoonlijke sfeer geven door bijvoorbeeld te kiezen voor kleur in plaats van neutrale kleuren.
Ook kun je deze sfeer uitdragen door gebruik te maken van bepaalde materialen en stoffen.