Instore marketing wordt door fysieke winkels al vele jaren gebruikt om het aantal mensen in hun winkel en het aantal verkochte producten te stimuleren. Zeker in deze tijd van online webshops is het belangrijk dat de verhouding van klanten en het aantal verkochte producten beter wordt, aangezien fysieke winkels steeds meer beginnen te lijden door de concurrerende webshops. Instore marketing is redelijk veelomvattend, wat zijn nou enkele belangrijke elementen van deze vorm van marketing?
Een goede instore navigatie
Het is belangrijk dat klanten snel kunnen vinden waar ze naar zoeken, vaak ga je toch een winkel met voorbedachte rade binnen. Als het in een winkel onduidelijk is waar alles te vinden is zullen de klanten op een gegeven moment gefrustreerd worden en de winkel verlaten. Probeer te werken met borden waarop de mensen gelijk kunnen zien waar een bepaalde product of productcategorie ligt.
Een mooie etalage
Een etalage is vaak het visitekaartje van een winkel, de klant kan er gelijk zien wat voor producten ze verkopen en hoe de beleving binnen de winkel is. Probeer enkele populaire artikelen in de etalage te verwerken en verander regelmatig de opstelling, zodat de mensen niet het hele jaar door hetzelfde zien liggen. Een totaal anders ingerichte etalage zal toch de aandacht van de passanten trekken.
Narrowcasting
Narrowcasting is een term die inmiddels ook al flink wat jaren bekend is, bij narrowcasting laat je bepaalde beelden en informatie zien op schermen. Zo worden deze veel op stations, vliegvelden en scholen gebruikt maar in een winkel kan je narrowcasting ook prima toepassen. Narrowcasting valt door de bewegende beelden erg op bij de mensen en je kan er veel informatie op kwijt, denk bij winkels bijvoorbeeld aan bepaalde acties of nieuwe producten.
Een duidelijke winkelindeling
Een duidelijke winkelindeling is ook erg belangrijk voor een winkel, in een winkel met allemaal rechte gangen is het veel makkelijker om in te navigeren dan in een winkel met gangen en stellingen die allemaal dwars door elkaar heen lopen. Probeer in een winkel ook altijd te werken met kopstellingen, deze zijn uitermate geschikt voor het plaatsen van aanbiedingen omdat ze haaks op de looproute geplaatst zijn waardoor ze een hoge attentiewaarde hebben.